Pohon kompresora beží, nestlačí sa žiadny vzduch. Kompresor čiastočne šetrí energiu potrebnú pre kompresiu. Ak je potrebné stlačený vzduch, prepne sa bez omeškania na záťažový prevádzku.
Voľnobeh znižuje počet motocyklov a tým znižuje opotrebenie.
K implementácii regulácie voľnobežných otáčok sa používajú rôzne techniky:
Obehový obvod
Nasávacie potrubie je pripojené priamo k tlakovému potrubia. Dochádza k vysokým tlakovým stratám a inštalácia spätného ventilu je nevyhnutná.
Okruh spätného toku
Počas kompresného procesu nie sú sacie ventily kompresora uzavreté. Vzduch nestlačí, prúdi späť na saciu stranu.
Okruh spätného toku je tiež vhodný pre uľahčenie spustenie, pretože prvý pracovný zdvih je už plne uvoľnený.
Uzáver sacieho potrubia
Ventil uzatvára sacie potrubie kompresora. Objemový prietok nasávaného vzduchu je znížený na nulu a pre kompresiu neprístupné žiadny vzduch. Tlakové straty sú len malé.
Uzavretie tlakového potrubia
Ventil uzatvára tlakové potrubie kompresora. Je zabránené vytláčanie stlačeného vzduchu. Nemôže dôjsť k žiadnemu objemovému toku.