Všetky kompresné procesy generujú teplo. Stupeň ohrevu závisí na konečnom tlaku kompresora. Čím vyšší je konečný tlak, tým vyššia je teplota kompresie.
Podľa predpisov pre prevenciu úrazov môže byť konečná teplota kompresie u kompresorov s tlakovými komorami prefíkanými olejom a jednostupňovou kompresiou, ako aj maximálnym výkonom motora 20 kW a maximálne 10 barov až 220 ° C.
Pre vyššie tlaky a vyššie výkony motora je povolená maximálna teplota 200 ° C. Pri viacstupňovom stlačení a tlakoch viac než 10 bar je maximálna koncová teplota stlačenie 160 ° C.
Väčšina kompresného tepla preto musí byť rozptýlená. Príliš vysoké teploty stlačeného vzduchu predstavujú riziko, pretože malá časť oleja používaného na mazanie končí počas stláčania v stlačenom vzduchu ako zvyškový olej. Môže sa vznietiť. Oheň potrubie alebo kompresora by bol tým najmenším zlom. Od určitých teplôt je riziko výbuchu obzvlášť vysoké u stlačeného vzduchu, pretože v pomere k jeho objemu obsahuje oveľa viac kyslíka než okolitý vzduch.
Aby sa zabezpečilo, že je stlačený vzduch čo najchladnejšie, nasleduje každý stupeň kompresora medzichladičom a dochladzovačom.
Dochladzovač ako lamelový chladič s turbulenciou
Množstvo tepla, ktoré má byť odstránené chladením, závisí na objemovom prietoku a tlaku. Kompresory s vyššou kapacitou majú dva, tri alebo viac valcov. Valce sú usporiadané tak, aby boli čo najpriaznivejšie v prúde vzduchu ventilátora chladiaceho vzduchu. Za účelom zosilnenia rozptylu tepla sú povrchy valcov a hláv valcov zväčšené veľkorysým rebrovaním. Pre najnižšiu možnú teplotu stlačeného vzduchu však nestačí intenzívne chladenie a veľké rebrovanie kompresora. Okrem toho musí byť stlačený vzduch chladený v medzichladičmi medzi prvým a druhým stupňom alebo v dochladzovačmi po druhom stupni. Ak chladenia stále nie je dostatočné, je nutná viacstupňové kompresie.
U piestových kompresorov mazaných olejom musí byť po poslednej etape v súlade s predpisom o prevencii úrazov VBG 16 §9 chladenie vykonané minimálne na 60 ° C alebo 80 ° C. Výstupná teplota stlačeného vzduchu, ktorá je čo najnižšia, má pre spotrebiteľa tiež tú výhodu, že stlačený vzduch má iba malý podiel vlhkosti. Okrem toho môžu byť komponenty za kompresorom, ako sú nádrže na stlačený vzduch alebo zariadenia na úpravu stlačeného vzduchu, konštruované len pre nízku teplotu stlačeného vzduchu, a možno ich preto zaobstarať nákladovo efektívnejšie. U vzduchom chladených piestových kompresorov je výstupná teplota stlačeného vzduchu približne o 10 - 15 ° C vyššia ako teplota okolia, v závislosti na kvalite kompresora.