Prvé aplikácie stlačeného vzduchu

Skladovanie a tlmenie pulzovania
Prvá vedomé použitie sily vo vzduchu sa k nám prenáša z gréckeho Ktésibios (približne 285 až 222 pr. N. L.). Postavil vodné orgán a stlačený vzduch použil na skladovanie a na zníženie výkyvov.

Skladovanie energie
Ďalšie vlastnosť stlačeného vzduchu, skladovanie energie, použil Ktésibios pre svoj katapult. Grécky katapult generoval napätie pomocou vzduchu stlačeného vo valci, ktorý odhodil projektily preč.

Rozširovanie a práce
V prvom storočí nášho letopočtu. Alexandrijský mechanik Heron vedel, ako automaticky otvoriť dvere chrámu, zatiaľ čo oheň horel na oltári vnútri budovy. Tajomstvo spočívalo v expanzii horúceho vzduchu na vytláčanie vody z jednej nádoby do druhej. Možnosť robiť prácu zmenou klimatizácia Heron prinajmenšom nevedomky spoznal.

Stlačený vzduch ako výkonový zosilňovač
Zosilnenie výkonu

Až v 17. storočí sa rad vedcov zaoberala zásadami používania stlačeného vzduchu. V roku 1663 publikoval Blaise Pascal svoje vedomosti o zosilnenie výkonu tekutinami (hydraulikou), ktoré možno použiť aj na technológiu stlačeného vzduchu. Zistil, že sila jedného muža, ktorá sa vzdala jedného otvoru uzavretej nádoby na vodu, spôsobila silu 100 mužov na inom otvoru, ktorý bol stokrát väčší ako jeho veľkosť.

Stlačený vzduch ako dopravný prostriedok
Preprava tiel potrubím
Pneumatická doprava

V nadväznosti na Heron opísal francúzsky fyzik Denis Papin v roku 1667 možnosť transportu tiel rúrkami. Využil nízky tlakový rozdiel v potrubí. Zistil, že na telo v tejto trubici sa generujú sily. Tým bola rozpoznaná aplikačné výhoda vysokých pracovných rýchlostí vzduchom. Tým Papin položil základ pre technológiu pneumatických dopravníkov.

Pneumatické brzdy na železnici okolo roku 1870
Pneumatické brzdy
Prenos sily

Železnice boli poháňané stlačeným vzduchom už v roku 1810. V roku 1869 predstavila spoločnosť Westinghouse svoju pneumatickú tlakovú brzdu. Jeho brzdový ventilátor nasledoval o tri roky neskôr. V tomto systéme boli brzdy uvoľnené pretlakom. To znamená, že ak tlak zlyhá, napr. Pri prasknutí hadice je dosiahnuté plného brzdného účinku.
Po prvýkrát tu bola použitá možnosť bezpečného správania.

Brzdový systém založený na tom sa dodnes používa ako brzda nákladného vozidla.

Pneumatické trubice
Preprava stlačeným vzduchom
Myšlienka na železnice poháňané stlačeným vzduchom nebola zabudnutá. V roku 1863 založili Latimer Clark a inžinier Rammel malú pneumatickú železnicu v Londýne. Malé vozidlá jazdili úplne v hnacej rúrke. Boli určené na prepravu poštových vriec a balíkov. Táto železnica bola oveľa obratnejšie než ťažké atmosférické železnice z roku 1810. To nakoniec viedlo k vývoju pneumatické trubice.

Výsledkom bolo vytvorenie sietí pneumatických rúrok v Berlíne, New Yorku a Paríži. Parížska sieť dosiahla svojho najväčšieho rozsahu v roku 1934, a to 437 km. Aj dnes možno pneumatickú rúrku nájsť vo väčších priemyselných podnikoch.

Pneumatický vrták pri stavbe tunela
Pneumatické náradie
Preprava energie
Keď bol v roku 1857 postavený tunel cez Mont Cenis, bola k opracovanie skaly použitá nová technológia tlakového kladiva. Od roku 1861 sa k postupu tunela používali vŕtačky s pneumatickým pohonom, ktoré boli u dvoch vchodoch do tunela zásobované stlačeným vzduchom kompresory. V oboch prípadoch bol stlačený vzduch transportovaný na veľké vzdialenosti.

Keď bol tunel v roku 1871 prelomený, bolo na oboch stranách viac ako 7000 metrov potrubia. Prvýkrát tak bola preukázaná prenositeľnosť energie ako výhoda stlačeného vzduchu a bola oznámená širokej verejnosti. Výsledkom boli stále výkonnejšie a všestrannejšie nástroje na stlačený vzduch.

Stanica stlačeného vzduchu v Paríži 1888
Siete stlačeného vzduchu
Centrálny výroba stlačeného vzduchu a prenos signálu
Skúsenosti s manipuláciou so sieťami prívodu stlačeného vzduchu a vývoj výkonnejších kompresorov viedli k tomu, že Paríž do stôk dostávala sieť stlačeného vzduchu. V roku 1888 bol uvedený do prevádzky s výkonom centrálneho kompresora 1500 kW. V roku 1891 bol inštalovaný výkon už 18 000 kW.

Rozsiahly úspech siete stlačeného vzduchu bol založený okrem iného na vynálezu hodín, ktoré sú každú minútu spúšťané impulzom z kompresora